2 april 2008 - äcklig turism

Turismens uppbyggnad:


Vid årsskiftet 2005/2006 delades turistdelegationens uppgifter upp mellan Nutek och Sveriges Rese- och turistråd. ( bytte namn till Visit sweden)

( Nutek= Verket för näringsutvekling)

Frågor om näringslivsutveklingen o statistik handhas av NUtek

Marknadsföring av sverige sköts av Visit sweden. ( sammverkar i detta uppdrag med utrikes departementet.)

En nationell turistorganisation har funnits i sverige i över 100 år, Startade 1902 med svenska turisttrafikförbundet. ( sammanslutning av hotell, järnvägar, rederier m.fl)
Deras huvudsakliga uppgift är att marknadsföra sverige utomlands.Svenska turistföreningen startade 1885.

1933 kom det första vandrarhemmet i gränna o samma år hade ytterligare 33 etablerats.

Visit Sweden startade 1995 och ägs till lika stora delar av svenska staten och den svenska turistnäringen. Visit Sweden är kommunikationsföretaget för svensk turistnäring.

Enligt den senaste källan från 2005 står svenst turistindustri för 2,8% av BNP (bruttonationalprodukten)

BNP är värdet av alla de varar och tjänster som produceras i ett land på ett år. Sverigens BNP har ökat med 114% sedan 1970. 2006 låg BNP-tillväxten på 4,7%.

Sverige omsätter 191 miljarder kr inom turistnäringen och sysselsätter 138000 personer.

Expostvärdet av turismen var 62,2 miljarder kr år 2005.

Nutek ska inom sitt turistfrämjande uppdrag utveckla näringspolitiska insatser för främjande av företagande och entreprenöskap inom turistnäringen bl a genom kunskapsbildningen, kvalitetsutveklingen och olika samverkansformer. Nutek är statistikansvarig myndighet för turist statistiken och en viktig uppgift är att ta fram och spridainformation och kunskap om turism och turismnäringens utvekling i sverige.



Regional Nivå:

På regional nivå finns ett 25tal olika turistråd ellerturistorganisationer runt om i sverige.

I östergötland heter denna insats Östsvenska turistrådet och har ansvar för marknadsföring av östergötland i första hand.

De regionala turistorganisationerna arbetar främst men marknadsföring och samordning av den lokala näringen och regionen. Finansieringen för de lokala turistorganisationerna sker främst med medel från kommuner , landsting, privata organisationer eller via medlemssystem.De lokala och regionala turistorganisationerna är fristående från Visit Sweden. De regionala turistorganisationerna samverkar mkt intimt med de lokala aktörerna, turistbyråer, kommunala turism- och näringslivsförvaltningar samt enskillda entreprenörer och nätverk.



Lokal Nivå:

PÅ denlokala nivån finns den kommunala verksamheten men turistbyråer, nätverk och enskillda entreprenörer.

Turistbyråerna har ett serviceansvar gentemot besökare och marknadsför den egna kommunens entreprenörer i första hand, men även de kringliggande kommunernas objekt, liksom östergötland i stort. Tyngdpunket ligger dock inom den egna kommunen.

Även på lokal nivåd drivs utveklingsprojekt inom turism och besksnäring.



Sverigebilden

VAd är sverige för varumärke??

Den kunskap man har om Sverige i europa är ganska bra, särskillt i Tyskland , Holland och England. Då undantas våra närmsta grannländer, där kunskapen om sverige är ganska bra.

Kommer vi till USA är kunskapen mkt begränsad, liksom asien och afrika.

Sverige upplevs som ett tryggt land att resa till, ett land med ordning och reda.

Ishotellet är vida känt t o m utanför europa, liksom endel fjällnära turism också känt. särskillt inom begreppet Ekoturismen.

I östergötland finns göta kanal, kolmården, Vadstena o gammla linköping som är kända beöksmål för utlandsbesökare.

World Tourism Organization är ett organ inom FN och den ledande internationella organisationen inom området turism. Organisationen fungerar som ett globalt forum rörande turistiska frågor



TURSIMENS BESTÅNDSDELAR

sälja, resa, bo, äta, göra

SÄLJA: resebyrå, researrangörer och turistbyrå. Oxå nätbaserad försäljning.

RESA: Transportmedelsföretag; bil, båt, färja, tåg, buss ocg flyg

BO: Hotell, vandrarhem camping, stuguthyrning. (släkt och vänner)

ÄTA: resaturanger

GÖRA: natur-kulturupplevelser.

Ett skickligt entreprenörskap kombinerat med goda språkkunskaper är grunden för verksamhet inom all besöksnäring.

Gott värdskap, god service och proffesionalism är kunskaper som behövs för att lyckas inom turism.

(Kunskaper som behövs inom turism: kompetens, flexibilitet, samarbetsförmåga och god initiativförmåga.)



TRENDER INOM TURISMEN

Den ekoturistiska tanken är hållbar turism dvs turismen ska bära ansvar för att områden inte förstörs mm.

Människor reser oftare o kortare tid t ex storstadsturismen

Besökarna söker oftast själva på internet o hittar de de vill göra.

Bakpackers= Unga resenärer med ryggsäck.

DINKs = double income no kids

WHOPs= welthy healthy older people

ACTIV FAMILIES= aktiva familjer med barn.


JAG KOMMER INTE KLARA DET HÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR!!!!!!!!!!!!!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0